نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی ساخته شد 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی (ATSEP) شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.
کد خبر: ۷۴۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۶ - 24May 2025

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، محمد امیرانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آیین بهره‌برداری هم‌زمان از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، اظهارداشت: امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ‌بر ۶.۹ میلیون یورو هستیم.

نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی ساخته شد 

وی با اشاره به پروژه‌های فرودگاهی قابل‌افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، افزود: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاه‌های بوشهر، امام خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهم‌ترین پروژه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان هستیم .

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهره‌برداری رادار فرودگاه آبادان، اضافه کرد: با توجه به قدمت و فرسودگی سامانه‌های راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقای پوشش راداری در منطقه جنوب غرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ به‌توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، آغاز شد.

امیرانی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویل‌وُرک (عملیات آماده‌سازی زیرساخت) و نصب و راه‌اندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است، گفت: از مرداد ۱۴۰۳ آزمون‌های فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه، آغاز و در حال حاظر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهره‌برداری با دستور رییس جمهور شد.

وی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور، بیان داشت: بومی‌سازی ساخت رادار‌های MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوب غرب کشور به منظور ارتقای ایمنی پرواز‌های داخلی و عبوری، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق‌تری بوده و اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی قرار می‌دهد. این در حالی است که با این پروژه به‌میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: این رادار در صورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات پس از فروش به کشور‌های خارجی را خواهد داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار